Het papieren treinkaartje bestaat niet meer. Vanaf woensdag 9 juli printen alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip uit.

NS-personeel is woensdagochtend in groten getale aanwezig op de drukkere stations in het land om mensen die een treinkaartje kopen te assisteren en voor te lichten. “De ochtend is nog vroeg, maar er zijn nog geen problemen. Mensen kopen gewoon een kaartje voorzien van een chip uit de automaat, een routine die als vanzelf gaat”, aldus een NS-woordvoerder.

Het is de eerste dag dat alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip uitprinten. 800 speciaal opgeleide studenten in witte T-shirts geven tekst en uitleg aan wie daar behoefte aan heeft. Op de T-shirts staat de tekst: “Vanaf 9 juli checkt iedereen in en uit bij NS”.

In- en uitchecken met nieuwe kaartje

 

Aan de invoering ervan ging een 2 jaar lange operatie vooraf. Uiteindelijk worden 1050 kaartjesautomaten aangepast en gevuld met nieuwe papieren chipkaartjes.

De komende week lopen honderden medewerkers op de grotere stations in Nederland rond om mensen bij de automaten te helpen, omdat het scherm is aangepast. Vooral de 2,5 miljoen reizigers die gemiddeld één tot tien keer per jaar de trein nemen, ook wel de incidentele reiziger genoemd, worden naar verwachting op weg geholpen.

De reizigers moeten met het nieuwe kaartje ook in- en uitchecken als ze naar de perrons gaan, iets dat de meeste reizigers al gewend zijn en vrijwel dagelijks met hun ov-kaart doen.

Overleg met diverse partijen

Dat de ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing een operatie van 2 jaar is geworden, heeft onder meer te maken met het overleg dat nodig was met partijen als de provincie, consumentenorganisaties en andere vervoerders op het spoor. Het nieuwe kaartje is immers ook geldig bij andere treinvervoerders.

In een periode van twee jaar vanaf het najaar zullen alle stations die al toegangspoortjes hebben die gaan afsluiten. Dan kunnen reizigers alleen nog in de hal en op perrons komen door in- en uit te checken. Zo wil de NS de sociale veiligheid verhogen en het zwartrijden tegengaan.

Consumentenbond opent meldpunt

De Consumentenbond opent woensdag een meldpunt voor vragen en klachten over het verdwijnen van het traditionele papieren treinkaartje.

De Consumentenbond vreest dat treinreizen voor een aantal groepen reizigers ingewikkelder en of duurder wordt door afschaffing van het traditionele kaartje. Dit geldt onder meer voor houders van een trajectkaart, een voordeelurenabonnement en voor reizigers die gebruik willen maken van keuzedagen of samenreiskorting.

Het meldpunt van de Consumentenbond is bedoeld om de ervaringen van reizigers in kaart te brengen. De Consumentenbond zal de resultaten van het meldpunt bespreken met NS.

Lees ook

Topman NS erkent: ov-chipkaart is te ingewikkeld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl